• Daarom werk ik bij GUV

    Xandra Wolterink
    “Nabestaanden helpen en ook voorlichting geven en les geven aan verplegenden. Mensen bewust mogen maken.”
    goto
  • Daarom werk ik bij GUV

    Etienne Icking
    “De moeilijkste opbaringen door thanatopraxie (lichte balseming) toch mogelijk maken voor nabestaanden.”
    goto
  • Daarom werk ik bij GUV

    Danieke Lukkezen
    “Het persoonlijke contact en het samen zoeken naar een mooi afscheid waar de nabestaanden tevreden op terug kijken.”
    goto
Elders verzekerd? Bel toch GUV! GUV helpt alle nabestaanden!
GUV kwaliteit en tot 1.500 euro goedkoper!
text
GUV helpt iedereen!
Persoonlijk en professioneel, uitvaartbegeleiding met een vertrouwd gevoel...
goto
Budget Uitvaart
Eenvoudig maar waardig afscheid nemen voor 2.000,- euro, kan dat?
goto

Overlijden melden: 0800 - 08 09

GUV is dag en nacht bereikbaar. Ook als u elders verzekerd bent.

Vanuit het buitenland belt u: 0031 - 543 - 491270

GUV Uitvaartverzorging

GUV Uitvaartverzorging helpt
Een sterfgeval in uw naaste omgeving
Iedereen wordt er vroeg of laat mee geconfronteeerd. Dan is het goed dat er een uitvaartbegeleider is waar u direct een vertrouwd gevoel bij heeft. GUV is een uitvaartorganisatie die dicht bij u staat en de uitvaart in perfecte banen leidt. Wij werken vanuit verschillende plaatsen in de Achterhoek, kennen de mensen en hun gewoonten.
Persoonlijk contact GUV
Persoonlijk contact staat bij GUV voorop
Bij GUV krijgt men direct contact met een vaste uitvaartbegeleider als aanspreekpunt. Met persoonlijke begeleiding kunnen wij helpen de wensen van de overledene en de nabestaanden in te vullen. De uitvaartbegeleider is het vaste aanspreekpunt en achter hem of haar staat een organisatie die alles tot in de puntjes verzorgt.
GUV Betrokken
Betrokkenheid is vanzelfsprekend bij GUV.
Het overlijden van een familielid, geliefde of goede vriend is ingrijpend. Dat weten wij als geen ander. De medewerkers van GUV zijn opgeleid om mensen te begeleiden in een hele moeilijk periode van hun leven.Al onze medewerkers zijn betrokken bij hun werk en bij de nabestaanden.
GUV, een vertrouwd idee!
Persoonlijke keuzes
Leg uw persoonlijke keuzes vast zodat uw nabestaanden niet hoeven te piekeren of ze de uitvaart volgens uw wensen regelen..
goto
Als een kind een engel wordt.....
Als een kind sterft dan staat de wereld stil. Als je er aan denkt, dan krijg je het al koud.
Xandra vertelt...
goto
Een uitvaart online bijwonen
U kunt uitvaarten in GUV Berkenhove live bijwonen via internet. Speciaal voor mensen die niet aanwezig kunnen zijn vanwege afstand of ziekte.
goto
Uw uitvaart bij GUV verzekeren?
Direct contact opnemen
Voor vragen en informatie zijn wij van maandag t/m vrijdag bereikbaar op:
T 0800 - 0809 of 0543 - 491270

Veel gestelde vragen over uitvaartverzorging

Mag ik ook GUV bellen als ik ergens anders verzekerd ben?

  • Mag ik ook GUV bellen als ik ergens anders verzekerd ben?

  • Ja, natuurlijk. GUV helpt nabestaanden altijd. Sterker nog, GUV hanteert bij pakketverzekeringen speciale tarieven zodat nabestaanden voor GUV kunnen kiezen.

    En bij een kapitaal- of bedragverzekering is GUV door haar lage tarieven goedkoper dan de grote verzekeraars.

    U krijgt echter de kwaliteit van dienstverlening van GUV!

    Heeft u een kapitaalverzekering waarbij de verzekeraar een bedrag uitkeert, dan zijn de kosten bij GUV vaak meer dan 1.700 euro lager!

    Waar u ook verzekerd bent, de vertrouwde zorg van GUV is altijd dichtbij en persoonlijk.

    Wij laten u graag zien hoe dit mogelijk is tijdens een gratis informatiegesprek.

Persoonlijk, betrokken en dichtbij, waar staat dat voor?

  • Persoonlijk, betrokken en dichtbij, waar staat dat voor?

  • Dat omschrijft het beste de filosofie van GUV. Wij werken met persoonlijk contact. Ook 's nachts krijgt u bij een melding van overlijden een uitvaartverzorger aan de telefoon. De betrokkenheid van onze medewerkers geeft ondersteuning in een moeilijke tijd. En alle medewerkers zijn regionaal woonachtig. Uit de eigen regio afkomstige medewerkers kennen de gewoontes en gebruiken als geen ander. Daarnaast verstaan ze ook allemaal de taal. Ook als de voertaal dialect is.

    Het voelt direct vertrouwd!

    En dat is bij het begeleiden van nabestaanden erg belangrijk. Wij ondersteunen de familie bij het allermoeilijkste in een mensenleven. Het afscheid nemen van een dierbare. Moeilijk, maar ook erg dankbaar werk.

    Nabestaanden geven GUV een 9,5!

    Onze zorg wordt erg positief ervaren door de nabestaanden waarvoor wij uitvaarten mogen verzorgen. In onze klanttevredenheidsonderzoek gaven de nabestaanden ons een 9,5!

Waarom is GUV anders en zoveel goedkoper?

  • Waarom is GUV anders en zoveel goedkoper?

  • De GUV organisaties zijn allemaal eigendom van een stichting en werken dus zonder winstoogmerk. De werkwijze van GUV verschilt sterk van andere (landelijke) organisaties. GUV heeft namelijk maar één doelstelling: het verzorgen van waardige uitvaarten tegen zo laag mogelijke kosten.

    Wij houden dus de kosten scherp in de gaten. Met een moeilijke term “lean management”.

    Lean management is in het kort te omschrijven als: 'Leren werken zonder verspillingen'. 

    Deze wijze van denken en werken stelt GUV in staat om alleen dat te doen wat ook een toegevoegde waarde voor de nabestaanden heeft. Hierdoor zorgen we voor de beste kwaliteit van dienstverlening. Alle andere zaken en zeker bureaucratie worden bij GUV uitgebannen. Uiteindelijk leidt dat ertoe dat GUV sterker staat en goedkoper kan werken. Dat kan bij een uitvaart meer dan 1.500 euro goedkoper zijn.

    GUV Crematorium bleek in september 2017 het goedkoopste crematorium van Nederland te zijn. Ondanks dat wij dus een zeer hoge kwaliteit van dienstverlening nastreven, zijn we daarnaast ook nog eens de goedkoopste.

Cremeren, hoe gaat dat eigenlijk?

  • Cremeren, hoe gaat dat eigenlijk?

  • Na de afscheidsdienst wordt de kist naar de oven gereden. De crematie vindt bijna meteen na

    de dienst plaats. De bloemen worden weggelegd, ze gaan niet mee de oven in. In de ovenruimte worden metalen delen zoals handvaten van de kist afgehaald. Een vuurvast steentje met een uniek nummer wordt op de kist gelegd en gaat mee de oven in om bij de as te blijven. Dat zorgt ervoor dat men later precies weet welke as van welke overledene is.

    Bij cremeren gaat de verbranding door de hoge temperatuur in de oven van wel 1000 graden Celsius, snel en schoon. De oven is roodgloeiend maar er zijn geen vlammen te zien.

    De hoge temperatuur zorgt ervoor dat de kist vanzelf gaat branden. Na ongeveer twee uur is het cremeren klaar.

    De as van de overledene wordt dan uit de oven gehaald. De metalen deeltjes van sieraden en protheses worden de volgende dag uit de as gehaald. In Nederland wordt dit bij alle crematoria opgehaald en de opbrengst van het edelmetaal (goud en zilver) aan goede doelen geschonken.

    Na een maand mag de as van de overledenen door de familie opgehaald worden en kan de familie kiezen wat men met de as wil. Dat kan verstrooien zijn, maar ook bijzetten in een urn thuis of een bijzetting in op een asbestemmingsterrein zoals de Akker in Aalten.

Kan ik fiscaal vriendelijk geld opzijzetten voor een uitvaart?

  • Kan ik fiscaal vriendelijk geld opzijzetten voor een uitvaart?

  • Natuurlijk kan dat! De Koopsomverzekering van GUV helpt daarbij.

    Over deze koopsomverzekering tot maximaal 7.033 euro (drempelbedrag in 2018) betaalt u geen vermogensrendementsheffing. En het kan u ook nog eens veel geld schelen in toeslagen.

    Vraag ernaar bij uw financieel adviseur!

    Koopsomverzekering, hoe werkt dat? Een koopsomverzekering is een verzekering waarbij u

    alle premie in één keer betaalt. U bent dan ook in een keer klaar en ontvangt een polis met het verzekerde bedrag. Dat bedrag blijft staan tot na het overlijden en is dus altijd beschikbaar voor de nabestaanden.

    Extra korting van 250 euro bij GUV Uitvaartverzorging

    Als men nu een verzekering sluit bij GUV krijgt men van GUV Uitvaartverzorging een korting van 250 euro als men door hen de uitvaart laat verzorgen.

Moeten kinderen betrokken worden bij “de dood”?

  • Moeten kinderen betrokken worden bij “de dood”?

  • Ja, kinderen en jongeren betrekken bij een uitvaart is ontzettend belangrijk voor de rouwverwerking. Tevens is het waardevol voor het hele gezin.

    Dat natuurlijke proces is noodzakelijk om het verdriet een plaats te geven en na verloop van tijd verder te gaan met het leven. Niet rouwen zou ongezond zijn, net als voor volwassenen. Het is dan ook de taak van volwassenen hen daarin te steunen of zelfs aan te moedigen. Omdat dit voor elk kind anders is, dient dit natuurlijk individueel beoordeeld te worden.

    De uitvaartverzorger van GUV organiseert op verzoek ook een speciale “kinderdienst”.

    Bij het overlijden van een oma, gaan we samen met opa, de kinderen en de kleinkinderen rondom de kist van oma staan. We vertellen dan in “kindertaal” dat oma erg ziek was en dat de dokters en zusters geprobeerd hebben haar beter te maken maar dat dat niet gelukt is. We leggen in, voor kinderen, begrijpelijke taal uit, wat dood zijn betekent.

    Dat doen we door een verhaaltje te vertellen en toe te lichten. Ook steken de kinderen kaarsjes aan bij de kist. Door actief met de kinderen bezig te gaan worden ze steeds opener. We hebben een koffer met speciaal materiaal en daarmee kunnen de kinderen zelf een kaars versieren voor oma. Deze wordt dan tijdens de dienst aangestoken door de kleinkinderen en na de uitvaartdienst mogen ze de kaars als herinnering meenemen naar huis. Het is ook mogelijk dat de kinderen de binnenkant van de deksel versieren. De kinderen kunnen er teksten op schrijven, erop tekenen, hun handje omtrekken en ze plakken stickertjes van hartjes en vlinders etc.

    Vaak helpen de ouders hun kinderen en zo zie je een gesloten vader, die tot dan toe een passieve rol innam, opener worden en samen met zijn kinderen iets moois maken. Dit geeft ouders zelf ook meer ruimte het verdriet ook met hun kinderen te delen. Doordat het hele gezin aanwezig is hoort iedereen wat we vertellen aan de kinderen. Vaak vinden de ouders het zelf moeilijk om het een en ander onder woorden te brengen. Nu kunnen ze thuis op ons verhaal inhaken of de vragen beantwoorden.

    Na afloop krijgen we vaak van de ouders te horen “wat heb je het toch duidelijk verteld, ik heb er zelfs nog wat van geleerd. Vroeger werden we zelf weg gehouden en nu worden de kinderen juist naar voren gehaald. Een wereld van verschil.”

Kan ik ook vooraf informatie krijgen over (mijn) uitvaartwensen?

  • Kan ik ook vooraf informatie krijgen over (mijn) uitvaartwensen?

  • Jazeker, een zogenoemde “Voorbespreking” geeft gratis antwoord op al uw vragen!

    Wij vinden het belangrijk om uw zorgen zo veel mogelijk weg te nemen. Daarom bespreken wij uw wensen en de onderwerpen rondom het overlijden en de uitvaart graag op tijd met u.

    GUV geeft al jarenlang kosteloos informatie via open dagen en lezingen, voorbesprekingen horen daar ook bij. Door u goed te informeren over alles wat u weten wilt kunnen wij u helpen. U bent dan in staat te beslissen hoe u het laatste afscheid wilt invullen en de uitvaart zelf helemaal vorm te geven. GUV helpt u dan de wensen te realiseren. Als het gaat om specifieke vragen zoals de opbaring, de kist, de locatie, de kosten etc. kunt u bij GUV terecht. Onze uitvaartverzorgers gaan altijd tot het uiterste om uw vragen te beantwoorden en uw wensen om te zetten in een persoonlijke uitvaart. Uw wensen staan bij GUV centraal. Zodat de overledene het afscheid krijgt dat helemaal past bij zijn of haar leven.

Wat is de “laatste verzorging”

  • Wat is de “laatste verzorging”

  • De laatste verzorging, dat is de zorg rondom het lichaam, en een belangrijk onderdeel in het afscheid nemen. Dit betreft het wassen, aankleden en het opbaren van de overledene. Daarnaast horen daarbij het haren kammen, scheren, make-up aanbrengen, nagels lakken etc.

    Op een mooie en persoonlijke manier afscheid te kunnen nemen van een overleden dierbare is bijzonder waardevol voor nabestaanden. Een vakkundige verzorging maakt dit mogelijk. Het geven van de laatste verzorging is letterlijk het laatste wat u voor iemand kunt doen.

    Steeds vaker krijgen wij de vraag van nabestaanden of zij mogen/kunnen assisteren bij de laatste verzorging. In de meeste gevallen is dat heel goed mogelijk. Vaak horen we achteraf “nooit gedacht dat ik dit zou kunnen” en “wat fijn dat ik dit nog voor moeder/vader kan doen”.

    Een en ander vraagt wel professionaliteit van de verzorger. De kennis van materialen en de nieuwste verzorgingshulpmiddelen moet up to date zijn, u moet efficiënt werken en op een invoelende wijze kunnen communiceren met uiterst emotionele nabestaanden die samen met u de laatste verzorging geven. Ook op het gebied van de overledenen verzorging hebben nabestaanden soms veel vragen die op de juiste manier beantwoord moeten worden.

    Parate kennis om nabestaanden correct antwoord te kunnen geven en ter plaatse een probleem op te lossen dat ontstaan is tijdens de opbaring hoort tot de taak van de uitvaartleider.

Wat kost een uitvaart?

  • Wat kost een uitvaart?

  • Bij een uitvaart denken de meeste mensen aan een opbaring met een kist, een rouwbrief en een advertentie, afscheid nemen tijdens een (kerk)dienst, en een begrafenis of crematie en koffie met cake. Zo’n uitvaart kost natuurlijk een aanzienlijk bedrag, zelfs als GUV deze verzorgt. Een uitvaart op deze wijze vormgeven kost bij een crematie rond de 7.000 euro en bij een begrafenis (inclusief een grafmonument) zeker rond de 11.000 euro. Moet men de uitvaart op deze wijze regelen of mag het ook soberder zonder advertenties, rouwbrieven en koffie? Natuurlijk mag dat. Nabestaanden zijn niets verplicht. Je wilt graag een afscheid dat past bij de overledene en de nabestaanden, maar dat kan dus ook een sober afscheid zijn. Moet het dan zo duur? Nee, als men een sobere uitvaart wil, kan dat ook. Een opbaring met een eenvoudig bloemstuk, een kleine groep belangstellenden uitnodigen en in de gelegenheid te stellen afscheid te nemen. Daarna kan de overledene in stilte gecremeerd worden. Dat kan al met al voor minder dan 2.400 Euro. Ook daar kunt u bij GUV voor terecht. Wij verzorgen een uitvaart die bij uw wensen en uw budget past. Is dat dan een minder afscheid? Nee, een afscheid in kleine, vertrouwde kring kan net zo waardevol zijn voor nabestaanden als een uitgebreide drukbezochte uitvaart. Het is aan iedereen zelf te bepalen hoe men afscheid van zijn dierbare neemt. Belangrijk is dat men bewust en intens afscheid neemt. Daarbij is de uitvaartnota niet bepalend. (Let op! GUV’s prijspeil licht veel lager omdat er zonder winstoogmerk gewerkt wordt. Genoemde tarieven liggen elders meestal aanzienlijk hoger.)

Wat is thanatopraxie?

  • Wat is thanatopraxie?

  • Thanatopraxie is een behandeling die het ontbindingsproces, dat na het overlijden in het menselijk lichaam ontstaat, tijdelijk vertraagt, waardoor het risico op het niet langer toonbaar zijn en besmetting afneemt. Door thanatopraxie toe te passen, kan een kwalitatief hoogwaardige opbaring gerealiseerd worden waardoor een waardig afscheid mogelijk blijft. Daarnaast maakt thanatopraxie het gebruik van een koeling tijdens de opbaring (in bijna alle gevallen) overbodig.

    En wat zijn dan de voordelen?

    • De kans dat de opbaring van de overledene tot aan de dag van de uitvaart mogelijk is, wordt door de thanatopraxie zeer sterk vergroot. Het werkt beter dan koelen.
    • De overledene voelt niet “koud” aan en krijgt weer een normale kleur.
    • De plaats van opbaring (kamer) hoeft niet op een lage temperatuur gehouden te worden.
    • Opbaren zonder koeling (geen storende geluiden van de koeling)
    • Geen problemen met de matras of condensvorming vanwege de koeling.
    • Kneuzingen en dergelijke kunnen beter weggehaald worden door thanatpraxie.

    Al met al veel voordelen. De opbaring is “natuurlijker” dan met een koeling. GUV heeft een gediplomeerd thanatopracteur in dienst en mag deze behandeling dus zelf uitvoeren.

    Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact op met GUV. Wij vertellen u graag meer!

Wat vinden nabestaanden van de dienstverlening van GUV uitvaartzorg

"Zeer tevreden"
H. Klinkhamer-Raben
100%
Ondanks een fout bij de kaart, zijn wij zeer tevreden. Mijn complimenten. Ook voor het snelle schakelen toen coronamaatregelen roet in het eten dreigden te gooien.